Kebnekajse 2009
För info om bandmedlemmarna, klicka på respektive bild.
Kenny Håkanson
Född 1945 i Stockholm
Instrument: gitarr och sång
www.kennyhakansson.se
När jag var 15 år gammal, skulle jag köpa en trombon för pengar jag tjänat ihop på ett sommarjobb. I musikaffären fanns även elgitarrer! Det blev ingen trombon, utan en Höfner.
Det här var -59 eller möjligen -60. Sen har jag gått igenom ett antal band, både sådana som jag blivit med i, och sådana som jag bildat.
1: The Agents, eget med brorsan och kompisar, ca -63
2: T-Boones: blivit med i ca -65
3: Baby Grandmothers: eget tillsammans med Pelle Ekman och Bella Ferlin. -67
4. Mecki Mark Men, sammanslagning av BGm o MMM. -68
5: Kebnekajse, tillsammans med Pelle E., Bella F., o Roffe Scherrer.
Sommaren -71
6: Dag Vag, blivit med i -79
7: Bills Boogie Band, bildat tillsammans med Bill öhrström, Jukka Tolonen, Hasse Larsson o Bosse Skoglund. -84
Emellan alla dessa hållpunkter har jag spelat med Cornelis, Lisa Ekdahl, Janne Hammarlund, Clas-Göran Hedenström, Jack Downing... jag kommer inte ihåg alla.
Vissa händelser, små eller stora, är ibland vägavgörande. Vid en spelning med Cornelis i Danmark, i backroom, står Pers-Hans Olsson och Björn Ståbi och värmer upp inför konserten.
Dom spelar en låt, som jag senare lärde mig vara "Polska från Enviken". Då blev jag upplyst!
Då kände jag helt plötsligt styrkan och "svänget" i musikformatet låt.
Efter den händelsen, vill jag påstå, öppnades mitt sinne för folkmusik. Inte bara svensk, utan även afrikansk, turkisk, albansk, tibetansk, ja till och med peruansk.
Och där är vi nu. Fortfarande tycker jag om folkmusik. Jag är dock väldigt kräsen, men när jag hör något fint folkmusikaliskt, lystrar jag.
Mats Glenngård
Född 1952 i Norrköping
Instrument: Violin, elviolin, gitarr, sång
www.glenngard.se
Med en trumpetande (revisor) far och en pianospelande (lärarinna) mor, var det ganska självklart att unge herr Glenngård också skulle spela ett instrument. Det fick bli fiol tyckte farfar, som också var av det musicerande släktet. Mats Glenngård gav sig i tidiga år in i noternas värld. Gösta Sandström, en av hans lärare på den kommunala musikskolan var ledare för Täby spelmansgille. Han var vid denna tidpunkt lyckligt ovetande om att hans lilla adept, sådär en 10-12 år senare, skulle introducera folkmusiken in i den elektriska popvärlden. Mats var trogen sin fiol, trots att en dylik tingest, i början av 60-talet, ej var så vanlig i popkretsar. För säkerhets skull lärde han sig också att spela gitarr, om än utan lektioner och noter.
I början av tonåren startades gruppen Funny Faces tillsammans med Sven Philip och Anders Roth. Där ingick såsmåningom även Thomaz Netzler och Göran Månsson.
Därefter startades bandet Homo Sapiens tillsammans med Thomas Netzler, Pelle Lindström och Gunnar Andersson. Här fick Mats utlopp både för noter, improvisationer, gitarr fiol och sång. Man spelade en Crosby, Stills, Nash & Young inspirerad poprock men framförallt sjöng man - i stämmor. Dessa stämmor ledde så småningom till ett samarbete med nybildade Kebnekajse som hellre spelade än sjöng.
Kebnekajse blev nu en hemmahamn för den folkmusikkunniga Mats Glenngård.
Efter och under tiden med Kebnekajse har Mats Glenngård arbetat som studio- och konsertmusiker tillsammans med bland annat: Ulf Lundell, Adolfson&Falk, Cornelis, Fred åkerström, Monica Thörnell, ABBA, Pugh Rogefeldt, Eldkvarn, Totta Näslund, Björn J:son Lind, Peter LeMarc, Staffan Hellstrand, Janne Schaffer, Mikael Ramel, Kungl Dramaten, ...m.fl.
Göran Lagerberg
Född 1947 i Göteborg
Instrument: elbas
Tages skifflegrupp hette ett gäng musicerande ynglingar från Göteborg. Bildandet skedde 1963 och Göran Lagerberg var 16 år. Samma år vann man en pop-tävling på västkusten och nu började allvaret göra sig påmind för de fem musicerande västkustborna. Tages skifflegrupp konverterade till Tages och musikbranchen började så sakteliga ana att de långhåriga ynglingarna från Götet hade någonting som kunde få svenska flickhjärtan i brand. (Namnet kom f.ö ifrån gitarristen Danne Larssons andranamn, enligt egen utsago det töntigaste andranamnet i gruppen). Året därpå släppte man singeln Sleep Little Girl som blev en hit och som hamnade på förstaplatsen på Tio i topp. Flera hits producerades och Tages blev ett av Sveriges mest kända och populära band på 60-talet, av många kallad Sveriges svar på The Beatles.
Tages bytte sedermera namn till Blond när gruppen fick ett utlandskontrakt. Göran Lagerberg blev bandets musikaliska ledare och mest frekventa låtskrivare. Många musik-älskar-tårar har fällts genom åren därför att Blond med sin musikaliska potential aldrig riktigt orkade vänta in ett internationellt genombrott. Bandet upplöstes 1970.
Göran Lagerberg la dock aldrig basgitarren på hyllan utan fortsatte sedan, (hittills i fem decennium), att förgylla den svenska musikhimlen. Förutom med Kebnekajse har han spelat/spelar med bl.a. Fläsket Brinner, Grymlings och Egba. Han komponerar egen musik (även filmmusik) och har medverkat som studiomusiker i ett stort antal produktioner.
Thomas Netzler
Född 1951 i Stockholm
Instrument: elbas
Det började som för de flesta. Thomas Netzler kom över en gammal gitarr och satt och plinkade på den så snart skolan och läxor hade fått sitt för dagen. Ett accord blev till två, två blev till tre och plötsligt satt den där - "Sleep little girl" - Tages första Tio i topp-hit. Att Thomas några år senare skulle spela bilda band med en av låtens upphovsmän stod ännu skrivet i stjärnorna.
Guran byttes sedermera mot bas i det Netzlerska hemmet. Kompisarna tyckte att man behövde en annan basist. Detta nya instrument gav mersmak för Täbys nu blivande rock and roll stjärna. Via diverse pojkband kom Thomas att tillsammans med Mats Glenngård, Pelle Lindström och Gunnar Andersson att bilda Homo Sapiens. Man spelade poprock och sjöng i stämmor så att förstärkarna gnydde. Homo Sapiens och Mecki Mark Men , som nyligen hade bytt namn till Kebnekajse, blev ett, och resten är historia.
På 80-talet spelade Thomas i band som Happy Boys Band och Bush band. Under 90-talet kunde man höra Netzlers basspel i det ZZ Top inspirerade rockbandet "Dyngrak", numera med en kulstatus hängandes i hasorna. 1991 turnerade Thomas med Adam Bomb, spelandes slamrig New York hård rock (obs - ej hårdrock enligt egen utsago) i New York med omnejd.
Pelle Ekman
Född 1945 i Stockholm
Instrument: trummor
Som för så många andra på 60-talet gick Pelle Ekmans väg in i musiken genom gitarr, sång, skolband och en och annan skiffel. Under skoltiden i Täby spelades det Dixiemusik, mest för att musikläraren var trumpetare. En dag kom vår blivande trumslagare över en platta med Louis Armstrong. Låten "Tiger Rag" gjorde ett bestående intryck. I låten fanns ett trumsolo som inte gick av för hackor. Det lät "som om en snubbe ramlade nerför trappan med en massa kastruller" och här fick Pelle en nytändning i sitt dittills dixieinspirerade musikliv. Ett set trummor inhandlades, och Pelle började nu öppna sina sinnen för rockmusiken, som fanns på andra sidan stan, i Älvsjö och Huddinge. Trumspelarplatsen i skolorkestern behöll han, trots att spelandet oftast inskränkte sig till ena handen för att han inte fick spela så hårt!
Pelle Ekmans taktfasta, rockiga trumspel uppmärksammades snart av dåtidens Stockholmsmusiker. I gruppen T-bones blev han bekant med Kenny Håkansson. T-boones blev Baby Grandmothers som sedan blev Mecki Mark Men som sedan blev Kebnekajse. Resten är historia.
Sedan Kebnekajse splittrades i slutet på 70-talet har Pelle bl a spelat med det kultförklarade "Dyngrak" och spelar fortfarande med det Stockholmsbaserade bandet Ozz bad boyz.
Hassan Bah
Född 1944 i Guinea Conakry
Instrument: timbales, djembe, percussion
www.hassanbah.com
Hassan Bah förväntades gå i koranskola och redan vid tidig ålder arbeta för att dra in pengar till familjen. Musik och dans var det inte tal om i en islamtrogen familj, boendes i Guinea Conakry på 50-talet. Trots det valde Hassan att dra sig till artisteriet och platserna där artisterna samlades. Här fanns rytmen, sången, uttrycket och glädjen.
När pappa Bah kapitulerade och gav upp tanken på Hassan som en framtida präst i moskén kunde Hassan ta steget och själv börja dansa/spela vid 12 års ålder. Att musiken skulle bli Hassans liv i minst 45 år framåt anade nog inte ens han själv...
Dock var begränsningar för honom för stora, både i familjen och i hemlandet. Vid 15 års ålder gjorde Hassan sitt val. Med 0 kronor på fickan och en järnvilja att överleva lämnade han Guinea för att komma hemifrån och för att följa sina drömmar - rytmen och dansen.
Hassan turnerade i hela världen med sin dans och sin musik. Olika länder i Afrika, Spanien, Teneriffa, Las Palmas och Finland vad några av de länder han gästspelade i.
Via Belgien kom Hassan Bah till Sverige. Året var 1969. "Jag går åt det håll där det är ljusast på himlen" tänkte Hassan när han klev av planet i det vintermörka Stockholm. Han visste att han var i Skandinavien, det stod det på flygbiljetten, och han hade på känn att landet hette Danmark. Vad vi vet idag är att den kvällen kom Hassan Bah, Sveriges första djembespelare, till Sverige.
Hassan Bah får idag räknas som en av de största afrikanska kulturbärarna i Skandinavien. Hans artisteri blev känd för den svenska publiken i Kebnekajse där hans afrikanska rytmer framgångsrikt gifter sig med den traditionellt svenska folkmusiken. Sedan dess har Hassan också medverkat i grupper som finländska Afro Line och Piir Pauke, Tony Ellis Babatunde samt Happy Boys Band och senare år också med Zifa. Han skriver och producerar egen musik.